fredag 22. april 2011

Lyder i nattemørket

Har hver kveld i påsken ligget og hørt på noen umisskjennelige tutelyder,som kommer fra granskogen nedenfor hytta.I dag ble trangen imidlertid så sterk at jeg bare måtte forsøke å fotografere vesenet.
Derfor,når sola begynte å forsvinne ned mellom fjellene,ruslet jeg ut i aprilkvelden,kun utstyr med 7D-en, ei hodelykt og en fjellduk, for å fotografere perleugla! Jeg hadde på forhånd sett meg ut området, der jeg trodde den vesle rovfuglen kom til og oppholde seg,og ganske riktig. Etter kun få minutter kunne jeg høre de kartakteristiske tutelydene, komme fra ei lavdekket gran,kun få meter unna meg.Da jeg skrudde på hodelykta,lyste jeg rett inn i de store øynene på ei "spillende" perleugle. Denne holdt meg med selskap i rundt en halvtime, før plutselig en artsfrende kom stupende,og skremte opp ugla "mi". Det er vel liten tvil om at det er smågnagerår i år,så ytterligere ei ugle av ukjent sort, på vei tilbake til hytta!








4 kommentarer:

  1. Absolutt flotte bilder av perleugla i ly av mørket. Utrolig spennende med ugler, og jeg gleder meg til å få tid til å ferdes mye ute utover våren. Bildet nummer to er meget bra!

    Knut Børge

    SvarSlett
  2. Takk for titten, en flott serie av perleugla du fikk her.
    mvh
    Svein Omdahl

    SvarSlett
  3. Dette var en serie det var verdt å stoppe opp ved. Stemningsfulle og fine bilder ble det. mangler bare lyden av ugla når en betrakter bildene.

    ketil

    SvarSlett
  4. Hallo

    Du har fått mye ut av dette selv om det har vært mørk.Falt også for bilde nummer 2 her.
    Ble anderledes uglebilder, bra miljø.
    Sikkelig stemmningsfult!

    Ruben

    SvarSlett

Hei!
Setter veldig stor pris på kommentarer på innleggene,og spesielt konstruktiv kritikk på bildene mine.Alltid inspirerende å vite hva en har gjort riktig,og hva man kan gjøre bedre eller annerledesneste gang.Takk på forhånd!